Vertaistukea


Olen Anilin, ja haen täältä blogimaailmasta vertaistukea. Sisäinen terveys, ihmisen olotila ovat monitahoinen asia. Ole rohkea ja uskalla kuoriutua. Toisten kautta osaamme paremmin arvioida, missä mennään. Viihdyn hyvin sohvalla, aivan liiankin hyvin pettojeni ja tyynyjeni kanssa.

Tietoja minusta

Oma kuva
Finland
54 vuotias herkkä nainen, jolla sisäinen sankari rymistelee seiniä ympärillään. Tervetuloa kanssani terapiaan !

maanantai 14. joulukuuta 2009

Kauhea nipottaja

Aina minussa, luonteessani on ollut jotain epämääräistä liikaa; energiaa, sisua, päättäväisyyttä, uppiniskaisuutta, pelottomuutta, riskinottokykyä sun muuta erinomaisen positiivisiä luonteenpiirteitä. Negatiivistä minussa on ollut äkkipikaisuus, kiukku, suuttumus ja loputon turhautuminen typeriin kanssa ihmisiin (aika usein pomoihin) . Minulta on puuttunut ominaisuus; itseni rajoittaminen ja kohtuullisuuden ymmärtäminen. Minulla on ollut vahva tunne, että elämäni sujuu erinomaisen hyvin, kunhan vain voin siihen itse tarpeeksi vaikuttaa.


Pilvissä

Valoisa puoli

Ylläkuvatun kaltaisena olin tuntenut itseni aina, ennen vuotta 2004 saakka. Lista ominaisuuksistani oli liiankin hyvä, ollakseen totta. Kaikkea eriskummallista olen ehtinyt tehtailla 54 vuoden aikana. Sanon tehtailla, koska kyse tekemisissäni on enemmästä kuin yhdestä sattumuksesta. Olen mm hetken mielijohteesta kirjoittanut näytelmän, ostellut asuntoja Virosta ja Turkista, tietämättä, mitä niille oikein tekisin. Sijoitukseni ovat olleet onnistuneita, eivät huonoja. Onnistumisen tunne on vahvistanut minua. Etsiessäni loma asuntoa nukuin yöt autossa, autioilla rannoilla, säästääkseni matkakuluissa. Miehelleni kerroin nukkuneeni yöt hotellissa. Jos olisin kertonut totuuden, olisi hän vaatinut kotiin tulemistani.

Hämärän rajamailla

Toisella puolen on mieleni varjoisa puoli, tumma hämäryys, käsittämätön saamattomuus, unettomuus, levottomuus, puhumisen ja selittämisen vimma. Kun tekemisistäni mieluisat aiheet (hypomania) jossain kohtaa hiipuvat ja loppuvat, on edessäni pohjaton kuilu, turtumus ja masennus, mistä en pääse ylös, mielialaan vaikuttavilla lääkkeilläkään, mitä olen käyttänyt jo 3 vuotta. Olen rauhaton, kun en keksi keinoa, millä pääsisin kuilusta ylös. Syytän itseäni typeryydestä, miksi tilani on niin kehno, varsinkaan kun, sille ei ole mitään näkyvää syytä.


Allapäin

Tänään kävin lääkärillä, mieheni oli mukana. Keskusteltiin samaa, mitä aiemminkin on pohdittu. Lääkäri viittasi bipo diagnoosiin. Jos minulla on tämä diagnoosi, on nykyinen lääkkeeni Efexor Depot haitallinen maanisina kausina, koska lääke vain edesauttaisi ylikierrosten syntymistä. Kävimme lääkärin kanssa läpi ko kaksisuuntaisen mielialahäiriön keskeisiä haittoja.

- yleensä potilaat harrastavat ahkerasti irtosuhteita; - minä en
- tuhlaavat rahaa holtittomasti; - minä tuhlaan, mutta en holtittomasti
- käyttävät päihteitä; - minä en
- itsesuojeluvaistossa on vajetta; - pitää paikkansa
- toistuvia hypomaanisia kausia; - pitää paikkansa
- ei pysty rajoittamamaan tekemisiään: - pitää paikkansa
- maanisina kausina tuntee olonsa erinomaiseksi, ei valita; - pitää paikkansa

Olen ollut ihmeissäni masennusdiagnoosistani, missä palaset eivät sovi yhteen. Minun oli mm vaikeaa kuvitella olevani pelkästään masentunut, kun koen itseni aika-ajoin myös rauhattomaksi. Rauhattomuuteni kuvaa sitä, miten epätoivoisesti yritin päästä eroon huonosta olostani, ja masennuksesta. En kerta kaikkiaan jaksa olla masentunut. Yritykseni reipastua eivät vain auta, ja silloin olen kahta pettyneempi



itseeni. Auttaisikohan alkoholi rentouttamaan itseäni ? Kieltämättä pidän viinistä, mikä saakin olla mitä tahansa halpaa puolikuivaa puna- tai valkoviiniä. Lisäksi viiniin pitää lisätä 50 % Spriteä, sen pitää olla ehdottomasti kylmää ja tarjoiltuna tarkoitukseen sopivasta jalallisesta pikarista. Ei ole epäilystään ettenkö olisi kauhea nipottaja, kaiken edellä kuvatun lisäksi.

Ei kommentteja: